вівторок, 19 лютого 2013 р.

Єдиний державний портал адміністративних послуг: реалії та перспективи


Прагнення уряду стати "ближче до народу" і спростити бюрократичні процедури найближчим часом може вилитися в створення Єдиного порталу адміністративних послуг. За допомогою цього порталу будь-яка фізична або юридична особа зможе замовити й отримати практично будь-яку
адміністративну послугу (наприклад, зареєструвати авто, оформити ліцензію, дозвіл) не відходячи від комп'ютера. Що являє собою цей сервіс і як буде працювати спробував розібратися prostopravo.com.ua.
   
   Портал та Реєстр
   
   3 січня 2013 Кабінет Міністрів своєю Постановою № 13 затвердив «Порядок ведення Єдиного державного порталу адміністративних послуг» (далі - Порядок), а ще раніше, 5 листопада 2012 року, Постановою № 1274 затвердив положення «Про Реєстр адміністративних послуг».
   
   Відповідно до Порядку Портал ведеться з метою забезпечення доступу суб'єктів звернення до інформації про адміністративні послуги з використанням Інтернету і є офіційним джерелом інформації про надання адміністративних послуг.
   
   Портал повинен буде забезпечити:
   
   1. доступ суб'єктів звернення до інформації про адміністративні послуги, суб'єктах надання адміністративних послуг та центрах надання адміністративних послуг;
   
   2. доступність для завантаження і заповнення в електронній формі заяв та інших документів, необхідних для отримання адміністративних послуг;
   
   3. можливість подачі суб'єктами звернення заяв за допомогою засобів телекомунікаційного зв'язку;
   
   4. можливість отримання суб'єктами звернення інформації про хід розгляду їх заяв;
   
   5. можливість отримання суб'єктами звернення за допомогою засобів телекомунікаційного зв'язку результатів надання адміністративних послуг;
   
   6. можливість здійснення суб'єктами звернення оплати за надання адміністративної послуги дистанційно, в електронній формі.
   
   На Порталі будуть розміщені: інформація про суб'єктів надання адміністративних послуг та центрах [надання адміністративних послуг; Реєстр адміністративних послуг; реквізити нормативно-правових актів з питань надання адміністративних послуг; електронні форми заяв та інших документів, необхідних для отримання адміністративних послуг; адресу електронної пошти суб'єктів надання адміністративних послуг для подання суб'єктами звернення заяв про надання адміністративних послуг за допомогою засобів телекомунікаційного зв'язку.
   
   Ведення Порталу покладено на Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. Для цього державні органи, органи влади Автономної республіки Крим та місцевого самоврядування повинні будуть надати Мінекономрозвитку інформацію про надавані цими органами адміністративні послуги. Міністерство, в свою чергу, обробить її, систематизує і розмістить інформацію на Порталі.
   
   До слова, вже зараз на офіційному сайті Мінекономрозвитку можна скачати Реєстр адміністративних послуг, де міститься інформація про адміністративні послуги, що надаються центральними органами виконавчої влади, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування. Правда Реєстр поки знаходиться в стадії наповнення і не містить вичерпної інформації про адмінпослуги, але вже зараз з його допомогою можна дізнатися який орган надає ту чи іншу послугу, який розмір плати за її надання і якими НПА встановлений стандарт її надання.
   
   Перспективи
   
   Планується, що за допомогою Порталу можна буде оформити ліцензію, здійснити реєстрацію будь-якого виду діяльності, зареєструвати транспортний засіб, отримати експертний висновок, оформити будь-яке посвідчення, дозвіл, свідоцтво тощо
   
   Переваги Єдиного порталу адміністративних послуг очевидні. По-перше, це швидкість і зручність, відсутність необхідності «оббивати пороги» чиновників і стояти в чергах для того, щоб отримати інформацію про послугу, подати документи, дізнатися про хід розгляду заяви чи отримати потрібний документ. До мінімуму зводиться можливість зловживань з боку чиновників, якось вимог надати непередбачені законодавством документи, відтягування термінів розгляду і т.д
   
   Схоже, що до такого формату спілкування з державними органами готові і громадяни. За результатами опитування, проведеного на prostopravo.com.ua 31,18% опитаних вже користувалися адміністративними послугами, що надаються за допомогою Інтернет і залишилися задоволені, 30,46% не користувалися, але хотіли б це зробити і тільки 13,25% відповіли, що вважають за краще перевірений «паперовий» спосіб спілкування з держчиновниками, 12,58% опитаних користувалися такими послугами, але залишилися незадоволені їх якістю і стільки ж хотіли б ними скористатися, але не змогли розібратися, як це зробити.
   
   Звичайно, на даному етапі складно говорити про ефективність сервісу, оскільки є ще багато питань по його функціонуванню. Так, наприклад, поки невідомо яким чином буде проходити ідентифікація суб'єкта, що бажає замовити адмінпослуг в мережі: чи достатньо буде логіна і пароля, або заявнику необхідно буде також отримати електронний цифровий підпис (ЕЦП). Багатьох також цікавить питання з оплатою: чи не буде її розмір відрізнятися від плати за послугу, отриману стандартним, «паперовим» способом, які платіжні засоби зможуть бути використані для оплати адмінпослуг в мережі, і, нарешті, як буде вирішуватися питання з пільговими категоріями громадян , які за законом звільнені від плати за ту чи іншу послугу, адже для того, щоб скористатися пільгою вони повинні якимось чином надати документ, що дає право на неї. Певні побоювання пов'язані і з актуальністю відомостей Реєстру та його наповнюваністю, тут все буде залежати від ефективності з якою місцеві органи влади будуть передавати інформацію держателю Реєстру - Мінекономрозвитку. І, головне, чи зникне «паперовий обіг» повністю після того, як запрацює Портал, адже якщо держслужбовцю доведеться роздруковувати документ, що надійшов в електронному вигляді, збирати підписи під ним по кабінетах і т. д., ні про яку швидкості та ефективності надання послуги мова йти не буде.
   
   Думка
   
   Андрій Осипов, адвокат, АО «Присяжний повірений»
   
   5.11.2012 року Кабмін України, постановою № 1274 затвердив положення «Про Реєстр адміністративних послуг», а 03.01.2013 року, наступним своєю постановою № 13, затвердив «Порядок ведення Єдиного державного порталу адміністративних послуг».
   
   Давайте розберемося, що це за Єдиний державний портал адміністративних послуг в Україні, і чим він допоможе простому українцю. Відразу хочу сказати, що на даний момент реєстр фактично не надає інформації, більшість його сторінок знаходиться на стадії розробки.
   
   Реєстр - це єдина комп'ютерна база даних про адміністративні послуги, що надаються відповідно до законодавства центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими адміністраціями, підприємствами, установами та організаціями, що належать до сфери їх управління, а також органами місцевого самоврядування. Одразу хочу застерегти, що органам місцевого самоврядування, тільки рекомендується подавати Міністерству економічного розвитку і торгівлі, яке є власником цього Реєстру, інформацію про адміністративні послуги, що надаються ними для внесення до Реєстру адміністративних послуг. Іншими словами, частина послуг вже може бути і не представлена.
   
   Метою створення Реєстру, є ведення обліку адміністративних послуг, та забезпечення вільного доступу до інформації про суб'єктів надання таких послуг, а також порядок, умови та розмір плати за їх надання. Безпосередньо сам портал ведеться з метою забезпечення доступу суб'єктів звернення до інформації про адміністративні послуги з використанням Інтернету і є офіційним джерелом інформації про надання адміністративних послуг.
   
   Відразу ж виникають питання. Яким способом буде підтверджуватися, або завірятися, факт отримання результатів адміністративної послуги з Реєстру, у разі, коли отримана з нього інформація буде роздрукована? Припустимо в судовому процесі, судді не захочуть долучати до матеріалів справи як доказ, роздруковані з Єдиного державного реєстру судові рішення, і вже тим більше брати їх до уваги.
   
   Також незрозуміло, чим буде підтверджуватися сам факт подачі суб'єктом звернення заяви за допомогою засобів телекомунікаційного зв'язку? Чи буде це відображено на твердому носії інформації? Яким чином технічно буде відбуватися оплата послуги? Чи зможе держава зробити електронні платежі безпечними, для користувачів Реєстру, і захистити від кіберзлочинців.
   
   На мій погляд, якщо Реєстр буде зрозумілим і зручним в користуванні, безпечним при здійсненні платежів, і головне стабільно працюючим, тобто доступним 24 години на добу, у нього є всі шанси стати затребуваним. Навряд чи адекватний громадянин, захоче зайвий раз стояти в чергах, і мати інтелектуальну бесіду з черговим чиновником з приводу прискорення вирішення його питання. Заміна КВЕД тому наочний приклад.
   
   Автор: Катерина Гутгарц

За матеріалами: prostobiz.ua

Немає коментарів:

Дописати коментар