четвер, 21 лютого 2013 р.

Як у податковому обліку відображаються суми збору на обов'язкове державне пенсійне страхування та збору за першу реєстрацію, сплачені при придбанні легкового автомобіля?

Як у податковому обліку відображаються суми збору на обов'язкове державне пенсійне страхування та збору за першу реєстрацію, сплачені при придбанні легкового автомобіля?
  
   Зміна підходу до податкового обліку, відсутність чіткого законодавчого регулювання та непостійність думок контролюючих органів є приводом для того, щоб ще раз переглянути питання відображення в податковому обліку деяких операцій.
  
   Зокрема, це стосується порядку відображення в податковому обліку витрат на сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів та збору за першу реєстрацію транспортного засобу.
  
   Нагадаємо, що відповідно до п. 12 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 03.11.98 р. № 1740, підприємства, установи та організації усіх форм власності, а також фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі, є платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів у розмірі трьох відсотків вартості такого легкового автомобіля.
  
   Згідно з п. 231.1 ПКУ юридичні та фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, є платниками збору за першу реєстрацію транспортних засобів.
  
   Тобто при придбанні легкового автомобіля, який реєструється в Україні вперше, підприємство, що придбало такий автомобіль, повинно сплатити збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та збір за першу реєстрацію.
  
   При цьому сплатити такі збори необхідно до початку реєстрації, інакше автомобіль не зареєструють (не перереєструють на нового власника у разі, якщо автомобіль вже зареєстрований в Україні).
  
   Раніше, до набрання чинності ПКУ, підприємства, які купували легкові автомобілі, до моменту реєстрації (перереєстрації) автомобіля в органах ДАІ повинні були сплатити збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та податок з власників транспортних засобів за весь поточний рік, в якому відбувається реєстрація (перереєстрація) транспортного засобу.
  
   При цьому, за роз’ясненнями податкового органу (лист ДПАУ від 19.12.2006 р. № 23881/7/15-0317), такі витрати підприємство мало право відносити до складу валових витрат на підставі пп. 5.2.5 Закону про прибуток.
  
   З набранням чинності ПКУ та «зближенням» бухгалтерського і податкового обліку податківці надали роз’яснення в «Єдиній базі податкових знань», де зазначається, що витрати на сплату єдиного внеску та збору за першу реєстрацію транспортного засобу, понесені платником податку при придбанні транспортного засобу, повинні включатись до первісної вартості такого об'єкта основних засобів.
  
   Відповідно до п. 8 П(С)БО 7 та п. 146.5 ПКУ первісна вартість об'єкта основних засобів складається з таких витрат:
  
   • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  
   • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  
   • суми ввізного мита;
  
   • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
  
   • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  
   • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  
   • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.
  
   У вищезгаданому роз’ясненні податковий орган зазначає, що витрати у вигляді зборів до Пенсійного фонду та за першу реєстрацію є обов’язковими для проведення реєстрації транспортних засобів, тобто фактично прирівнюються до платежів, аналогічних реєстраційним зборам, які здійснюються у зв’язку з придбанням прав на такі транспортні засоби.
  
   Така думка має раціональне зерно.
  
   Дійсно, не зареєструвавши автомобіль, підприємство не може ним в повному обсязі розпоряджатися та використовувати за призначенням, тобто права розпорядження та користування на автомобіль у підприємства обмежені.
  
   Після реєстрації автомобіля підприємство набуває цих прав, а отже твердження, що збори, необхідні для реєстрації автомобіля, здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на такий автомобіль, є деякою мірою правильним.
  
   Ґрунтуючись на вищенаведених аргументах та враховуючи думку податкового органу, віднесення витрат у вигляді обов’язкових зборів при реєстрації автомобіля до складу первісної вартості є доцільним та «безпечним», оскільки такі платежі потраплять до складу витрат не одразу, а поступово, у вигляді амортизаційних відрахувань.
  
  
   Світлана Петрова
   аудитор
   Аудиторська група «Гарантія-Аудит»
   
   Дата підготовки 30.01.2012
 
По материалам: ЛИГА:ЗАКОН

Немає коментарів:

Дописати коментар