середу, 20 лютого 2013 р.

Списуємо зламаний основний засіб

В консультації розглянемо податковий облік ліквідації основних засобів з не залежних від платника обставин – поломка з неможливістю проведення ремонту, знищення, викрадення або з інших причин, внаслідок чого засіб вже не може використовуватись за первісним призначенням.
  
   Взагалі пп. 14.1.191 ПКУ розглядає ліквідацію необоротних активів, що перебувають у платника податків, як операцію з постачання товарів.
  
   Але якщо ліквідація основних виробничих засобів або невиробничих засобів проходить в результаті їх знищення або зруйнування внаслідок дії обставин непереборної сили, а також в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення необоротних активів, або коли платник податку надає органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням, то тоді така ліквідація НЕ ВВАЖАЄТЬСЯ операцією з постачання товарів.
  
   Ще раз підкреслюємо – якщо основні засоби ліквідуються у зв’язку з впливом непереборної сили, то така ліквідація не розглядається як операція з постачання (п. 189.9 ПКУ). Відповідно, податкові зобов'язання з ПДВ на вартість основного фонду, що ліквідується, не визначаються, але за УМОВИ НАДАННЯ органу ДПС ВІДПОВІДНОГО ДОКУМЕНТА про знищення, розібрання або перетворення основного фонду в інший спосіб, внаслідок чого основний фонд не може використовуватися за первісним призначенням (лист ДПАУ N 11976/7/16-1517-15 від 27.04.2011 р.).
  
   В Єдиній базі податкових знань сказано:
  
   "Документами, що підтверджують знищення, розібрання або перетворення основного засобу залежно від групи такого засобу,можуть бути акти на їх списання відповідної форми, а також висновки відповідної експертної комісії щодо неможливості використання в майбутньому цих засобів за первісним призначенням. Типові форми актів встановлено наказом Мінстату України від 29.12.95 р N 352 "Про затвердження типових форм первинного обліку".
  
   І якщо внаслідок ліквідації необоротних активів були отримані якісь комплектувальні вироби, складові частини, компоненти або інші відходи, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності платника, на такі операції не нараховуються податкові зобов'язання (п. 189.10 ПКУ).
  
   З ПДВ розібралися. Тепер давайте зрозуміємо, що буде з податком на прибуток.
  
   Ліквідація основних засобів тягне за собою виведення з експлуатації такого об’єкта на підставі наказу керівника підприємства (п. 146.18 ПКУ). Нарахування амортизації припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем виведення з експлуатації такого об’єкта (п. 146.15 ПКУ).
  
   ПКУ говорить, що не підлягають амортизації та повністю відносяться до складу витрат за звітний період витрати платника податку на ліквідацію основних засобів (п. 144.2 ПКУ).
  
   Вартий уваги п. 146.16 ПКУ, в якому зазначається: якщо з незалежних від платника податку обставин основні засоби (їх частина) зруйновані, викрадені чи підлягають ліквідації, або платник податку змушений відмовитися від використання таких основних засобів внаслідок загрози чи неминучості їх заміни, руйнування або ліквідації, то він у звітному періоді, в якому виникають такі обставини, ЗБІЛЬШУЄ ВИТРАТИ НА СУМУ ВАРТОСТІ, ЯКА АМОРТИЗУЄТЬСЯ, за вирахуванням сум накопиченої амортизації окремого об'єкта основних засобів.
  
   Звичайно, в більшості випадків від ліквідації об’єкта основних засобів з'являються певні ТМЦ, тому цікаво, що про це думають податківці.
  
   Відповідь можна побачити в Єдиній базі податкових знань. Контролери кажуть:
  
   "…у випадку ліквідації основних засобів підприємство отримує ТМЦ, які можуть бути використані у господарській діяльності, а також реалізовані, тому відповідно до пп. 135.5.14 ПКУ у звітному періоді визнання таких ТМЦ активами їх вартість включається до складу доходу, що враховується при обчисленні об’єкта оподаткування.."
  
   ПРИКЛАД.
  
   В підприємстві зламався сканер, який пропрацював 13 місяців. Висновок експерта підтверджує недоцільність проведення ремонту і відповідно неможливість використання даного засобу в майбутньому. Тому керівництвом було прийнято рішення списати його з балансу, про що свідчить відповідний наказ.
  
   Первісна вартість сканера становить 3000,00 грн. Залишкова вартість в податковому і бухгалтерському обліку складає 1375,00 грн. Вартість, що амортизується – 3000,00 грн.
  
   Списання сканера було відображено в Акті про списання об’єкта основних засобів за формою N ОЗ-3, що прикладений до декларації з ПДВ за звітний період з копією висновку експерта (податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються).
   
№ з.п.Зміст операціїБухгалтерський облікПодатковий облікСума
Д-тК-тдоходивитрати
1Списано суму зносу131104--1625
2Списано залишкову вартість976104-13751375
3Відображаємо фінансовий результат793976--1375
  
   Якщо в результаті ліквідації отримано ТМЦ, які можна використовувати в подальшому, то в бухгалтерському обліку це потрібно відобразити так: Д-т 20, К-т 746. В податковому обліку вартість отриманих ТМЦ потрібно віднести на доходи.
  
   Якщо під час ліквідації основних засобів було понесено додаткові витрати, то у бухгалтерському обліку їх потрібно відобразити по Д-ту 976. І, звичайно, в податковому обліку віднести на витрати.
  
   І ще одне. Якщо у вас зламався основний засіб, по якому закінчився строк експлуатації, то для списання даного засобу достатньо буде наказу керівника підприємства із зазначенням причини – наприклад, відповідно до технічної документації строк використання засобу минув, модернізація або ремонт недоцільні. Ну і, певна річ, потрібно скласти Акт про списання основних засобів відповідної форми.
  
   Ольга Шара, 20 грудня 2011 р.
  
   Відтворення матеріалу у будь-якій формі повністю або частково можливо лише з письмового дозволу Компанії "Дінай"

Немає коментарів:

Дописати коментар